Rooster
Het rooster
Onderbouw
In PRO 1 en PRO 2 hebben de leerlingen een vaste groepsleerkracht en een eigen lokaal. Dit zorgt voor rust, structuur en duidelijkheid. Leerlingen voelen zich sneller thuis in hun groep en bouwen een vertrouwde band op met hun mentor. Dat helpt bij het leren én bij de persoonlijke ontwikkeling.
Het rooster bestaat uit een combinatie van theorie- en praktijkvakken. Zo leren leerlingen niet alleen uit boeken, maar vooral ook door te doen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan burgerschap, waarbij leerlingen leren hoe zij een actieve en verantwoordelijke rol in de samenleving kunnen innemen.
Bij de theorievakken ligt de nadruk op basisvaardigheden zoals Nederlands, rekenen en Engels. Daarnaast wordt ook vakkennis aangeboden, waarbij leerlingen theoretische achtergrond krijgen die aansluit bij de praktijkvakken.
In PRO 1 en PRO 2 staat bij de praktijkvakken vooral zelfredzaamheid en kennismaking met verschillende materialen en gereedschappen centraal.
Leerlingen maken kennis met vakken als techniek hout, techniek metaal, koken, wasverzorging en interieurverzorging.
Leerlingen maken kennis met vakken als techniek hout, techniek metaal, koken, wasverzorging en interieurverzorging.

Middenbouw
Ook in PRO 3 hebben de leerlingen een vaste groepsleerkracht en een eigen lokaal. In de middenbouw maken de leerlingen kennis met een breed aanbod van praktijkvakken. Waar in de onderbouw vooral de zelfredzaamheid centraal stond, verschuift de aandacht nu naar de voorbereiding op een toekomstige stage.
Binnen onze interne stages ontwikkelen de leerlingen arbeidstrainende vaardigheden in arbeids-simulerende situaties. Zij maken kennis met verschillende sectoren en ontdekken waar hun interesses liggen. De volgende interne stages worden aangeboden:
-
Interne stage houtbewerking
-
Interne stage metaalbewerking
-
Interne stage dienstverlening
-
Interne stage horeca
Daarnaast lopen de derdejaarsleerlingen (minimaal) één dag per week snuffelstage buiten de school. Op die manier doen zij hun eerste ervaringen op in de praktijk en maken zij kennis met verschillende beroepen en sectoren. Dit helpt hen bij het oriënteren op hun toekomst en het maken van een passende keuze voor de bovenbouw.
Bovenbouw
In de bovenbouw worden de roosters steeds individueler en volledig afgestemd op wat de leerling nodig heeft voor zijn of haar uitstroom. We bieden onderwijs op maat, waarbij leerlingen kunnen kiezen uit twee routes:
De arbeidsroute
Deze route richt zich vooral op de praktijk. In het rooster is er veel ruimte voor branchegerichte cursussen, waarmee leerlingen waardevolle certificaten behalen die hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
Deze route richt zich vooral op de praktijk. In het rooster is er veel ruimte voor branchegerichte cursussen, waarmee leerlingen waardevolle certificaten behalen die hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
De MBO-route
Dit is een meer theoretische route die toewerkt naar een officieel MBO-diploma. Het programma bestaat uit algemene vakken én profielgerichte theorie en praktijk.
Voor beide routes geldt dat de uitstroom naar een baan de hoogste prioriteit heeft.
We bieden de volgende profielrichtingen aan:
- Zorg en welzijn
- Bouwen en wonen
- Dienstverlening
- Horeca
- Installatie- en constructietechniek
- Logistiek
- Verkoop
Het programma in de bovenbouw bestaat uit een antal belamgrijke onderdelen, zoals:
- Rekenen
- Nederlands
- Burgerschap
- Theorie uit het gekozen profieldeel
- Stage in een geaccrediteerd leerbedrijf, aansluitend bij het profieldeel
Voor deelname aan de MBO-route hanteert de school strenge toelatingseisen, om de kans op slagen zo groot mogelijk te maken. Daarbij wordt gekeken naar onder meer:
- Leeftijd (15+)
- Motivatie
- Zelfredzaamheid
- Studie- en huiswerkhouding
- Niveau van rekenen en Nederlands
- Aanwezigheid en verzuim
Stage neemt in de bovenbouw een belangrijke rol in. Leerlingen lopen langere stages met als doel om het stagecontract om te zetten in een arbeidscontract. Zo bouwen zij stap voor stap aan hun plek in de maatschappij en hun eigen zelfstandigheid.
